Incapacitatea susținerii unei idei

Săptămâna trecută în urma unei discutii pe facebook cu doi liceeni am ajuns la concluzia că multi dintre ei nu știu să își susțină punctul de vedere, ceea ce este un lucru extrem de grav deoarece se observă o prostire continuă a oamenilor.
Am ajuns la concluzia că și după 12 ani de școală mulți rămân la nivelul de oițe în cadrul turmei.
Discuția cu cei doi a început de la un subiect destul de banal, bac-ul la limba și literatura română. După ce l-am susținut vara trecută, mi-a rămas un gust amar privind materia care trebuia învățată. Am învățat, tocit mai bine spus aproximativ 15 opere, timp pierdut de pomană, ca să iau nota 8. Cât mi-a afectat media de la bac proba la română? Per ansamblu aproape deloc și spun aproape pentru că în adâncul meu se năștea o întrebare: atât de importantă e această materie pentru viitorul meu și pentru admiterea la facultate?
Nu o să fac aici o întreagă teorie dar consider că structura probei la română ar trebui schimbată prin eliminare subiectului 3.

Discuția mea cu cei doi a fost pe marginea acestui subiect și cum considerau dânșii matematica o materie nefolositoare, ei fiind la filologie și susțineau că româna din liceu ne ajută să vorbim și să scriem corect.
În primul rând acest lucru este fals pentru că în liceu se face literatură. Noțiunile de gramatică și ortografie se fac în gimnaziu.
În al doilea rând literatura se poate interpreta ceea ce duce la faptul ca nu există critică bună sau rea. De ce trebuie să tocesc comentariul unei opere în viziunea lui X sau a lui Y? De ce nu pot să am propria părere? Și eu sunt om și X e om și Y e om. Eu când scriu o poezie o las la latitudinea fiecăruia să o interpreteze pentru el pentru că nu există interpretare greșită. Eu am o opinie despre ceva. Tu ai altă opinie despre acel ceva. Fiecare dintre noi avem o opinie diferită despre acel ceva în același timp și nici una dintre opinii nu este greșită. Concluzia sună cam așa: eu am o opinia mea, tu ai opinia ta, fiecare avem dreptul să fim sau să nu fim de acord cu opinia celuilalt. Faptul că mă obligi să fiu de acord cu opinia criticului X mă face să îmi pierd originalitatea și să fiu asemenea unui papagal. Ce este mai „plăcut” ca atunci când citești 100 de eseuri pe aceeași temă și toate să fie la fel? La facultate m-am înscris și la modulul psihopedagogic iar semestrul acesta am făcut cursul de psihologia educației. În urma acestui curs mi-am dat seama cum mulți copii ajung să fie oițe ale sistemului dacă nu au propria lor opinie, despre orice lucru indiferent cât este de nesemnificativ.

Problema tinerilor din ziua de astăzi este aceea că devin tot mai tăcuți. Câți dintre elevii de liceu știu să țină un discurs pe o anumită temă? Câti dintre ei pot vorbi în fața unei mulțimi? Răspuns: puțini. De ce? Pentru că tânărului elev nu îi este permis dialogul, iar dacă îi este permis debitează prostii. Sunt o persoană care susține introducerea orelelor de oratorie în școală. Lipsa comunicației și expunerii ideilor duce la o izolare urmată de o nepăsare. Dacă tu îl ignori pe omul acesta acum, peste câțiva ani când ai să îi ceri părerea îți va răspunde sec cu întrebarea: „Contează ce părere am?” și astfel ajung alții să decidă în locul lor. Sistemul ne vrea oițe lipsite de rațiune și de o privire de ansamblu asupra situaților pe care le întâlnim la ori ce pas; dacă s-ar putea ar lua toate deciziile în locul nostru cum i-ar fi lui mai bine și exploatându-ne la maxim.

Fii un om liber care spune ceea ce gândește cu mențiunea că, înainte să scoți ceva pe gură gândește ceea ce vrei să spui.

P.S.1 Într-un singur loc am folosit limba și literatura română în acest articol, în rest am folosit doar română deoarece după mine e doar literatură, dar prefer să nu intru în polemică.
P.S.2 Într-un viitor mai mult sau mai puțin apropiat, în funcție de cum îmi permite timpul, o să scriu un articol dedicat persoanelor care ne acuză pe noi cei care am terminat sau suntem la profil real în special mate-info că matematica pe care o învățăm este degeaba.

Lasă un răspuns

